خانه دسته‌بندی نشده سایت خبری خبرتاپ افتتاح شد

سایت خبری خبرتاپ افتتاح شد

0
سایت خبری خبرتاپ افتتاح شد

در دوره ای که تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی عمده ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده اند شاید راه اندازی یک سایت خبری، تصمیمی مناسب به نظر نرسد. اما ما برای راه اندازی سایت خبری دلایلی داریم که ذیلا به تعداد از مهمترین آنها اشاره می کنیم.

الف- اعتماد: سایتهای خبری بواسطه اینکه دارای شناسنامه هستند و دارای مجوز های رسمی از نهاد های مرتبط هستند ضریب اطمینان بیشتری نزد مخاطب دارند و اعتماد مخاطب از بابت صحت اخبار و تحلیل های ارائه شده نسبت به کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی و … بیشتر است.
ب- ناکارآمدی شبکه های اجتماعی در حوزه خبر: رابط کاربری (UI/UX) شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام برای انتشار اخبار به تعاریف و انواع گسترده ای که یک خبر دارد طراحی نشده است. این مساله در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی حتی بیشتر خود را نشان می دهد. لذا شبکه های اجتماعی مختلف هر کدام بنا به خط مشی ای که دارند رابط کاربری خاصی را برای خود طراحی کرده اند که هیچ کدام بر مبنای ارائه اخبار و خبررسانی نیست. برای مثال هدف تلگرام در ابتدا ایجاد ارتباط امن بین مردم عادی بوده است و یا هدف اینستاگرام به اشتراک گذاری تصاویر بوده است. از اینرو شبکه های اجتماعی برای انتشار اخبار حرفه ای مناسب نیستند. برای مثال قادر به انتشار یک خبر با چندین تصویر در نقاط مختلف مطلب نیستند. اما با توجه به اینکه سایتها امکان برنامه نویسی اختصاصی دارند به راحتی می توانند رابط کاربری دلخواه خود را پیاده سازی نمایند.
ج- مشکلات بایگانی شبکه های اجتماعی: احتمالا تا کنون به دنبال جزیئایت یک خبر خاص بوده اید و نیاز داشته اید که زمان وعده، لینک ثبت نام، نام مسئول، جزئیات طرح و … را به دست بیاورید. اگر شما برای به دست آوردن بایگانی اخبار و یا حتی اخبار روز در داخل شبکه های اجتماعی جستجو کنید به نتیجه دلخواهتان نخواهید رسید و حتی جستجو در گوگل نیز شما را به سمت شبکه های اجتماعی هدایت نخواهد کرد. بلکه شما پاسخ سوالات خود را در سایتهای خبری خواهید یافت. حال چه از جستجوی داخلی یک سایت استفاده کنید و یا از جستجوی گوگل. به هر حال شما اطلاعات خود را از یک سایت خبری به دست خواهید آورد. چرا که موتورهای جستجو بخصوص گوگل محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی را ایندکس نمی کنند و یا با محدودیت های زیادی ایندکس می کنند (برای مثال در اینستاگرام مشخصات پروفایل ایندکس می شود و کپشن ها ایندکس نمی شود). بنابراین برای اینکه مطمئن باشید خبر های شما می تواند اطلاعات مورد نیاز مخاطبین را در هر زمانی تامین کند باید اخبار خود را بر بستر یک سایت ارائه دهید.
د- ناپایدار بودن شبکه های اجتماعی: بیشتر شبکه های اجتماعی ای که در حال حاضر در کشور استفاده می شوند شبکه های اجتماعی خارجی هستند. این شبکه ها بارها نشان داده اند که به خاطر تغییر سیاست های اقتصادی، سیاسی، تکنولوژی و … خود ممکن است فعالیت خود را به طور کامل قطع کنند و یا محدود کنند. برای مثال مسنجر یاهو در سال 2012 فعالیت خود را قطع کرد. گوگل پلاس بنا به دلایلی که فنی خوانده شد اکانت کاربران خود را در سالت 2018 حذف کرد. بخشی از تلگرام نیز در سال 2018 از داخل ایران فیلتر شد (لازم به توضیح است که تلگرام به صورت کامل فیلتر نشده است و دولت می تواند سخت تر از شرایط فعلی تلگرام را فیلتر کند- 1399) و ….
بنابراین شبکه های اجتماعی پایدار نیستند و ممکن است هر زمانی دچار مشکلاتی شوند که منجر به از بین رفتن بایگانی داخلی آنها و از دست رفتن مخاطبان شود. از طرف دیگر هم ضعف حقوقی رسانه های داخلی اجازه نمی دهد مردم به آنها اعتماد کرده و مخاطبان به رسانه های داخلی توجهی کنند. برای مثال در سال 2021 در حالی که هنوز ترامپ بر مستند ریاست جمهوری آمریکا بود دفتر مرکزی توئیتر در سانفرانسیسکو آمریکا، صفحه رئیس جمهور آمریکا را به طور کامل بست. اما بستن صفحات مقامات ارشد کشور توسط رسانه های داخلی در ایران بیشتر به رویا می ماند.

با این توضیحات و تعدادی دلیل فنی دیگر که از حوصله مخاطبین خارج است تیم خبری ما، فعالیت بر بستر سایت را مناسب ارزیابی می کند. البته این به معنای غافل شدن از امتیازات و امکانات شبکه های اجتماعی نیست و همچنان که پیش از این نیز کانال تلگرامی مجموعه فعال بوده است، کانال تلگرامی به فعالیت خود ادامه خواهد داد و حتی فعالیت خود را افزایش نیز خواهد داد.

سوال دیگری که ممکن است از خود بپرسید شاید این باشد:

چرا اصلا وارد حوزه خبر شدید؟

الف- از قبل بوده ایم: اعضای تیم خبری خبرتاپ که رفته رفته معرفی خواهند شد از جمله بنده از مدتها پیش در حوزه خبر فعال بوده ایم. برای مثال بنده از سال 1384 سردبیر نشریه ساوالان بوده ام و بعد از آن مدیر مسئول نشریه نپر و پؤفنک. در سالهای بعد از آن نیز با نشریات خیاو به مدیر مسئولی آقای مشکبار، نشریه یاز به مدیر مسئولی آقای عسگرزاده و به صورت غیررسمی با چند نشریه دیگر همکاری داشته ام. به عنوان خبرنگار با سایتهای زیادی از جمله خیاونیوز، خیاو، وراوی، ساوالان خبر، اعتماد مشگین، مدنیت نیوز و … همکاری داشته ام. در مورد کانالهای خبری تلگرامی نیز با اغلب کانالهای خبری مشگین شهر همکاری داشته ام.لذا اعضای تیم برای اولین بار نیست که در حوزه خبر وارد شده اند.

ب- کیفیت اخبار مناسب نیست:  مدتی بود که بنا به مسائلی از حوزه خبر فاصله گرفته بودیم ولی امروزه مشاهده می کنیم که مزاج خبری مردم به خاطر استعمال اخبار تلگرامی، ساده، سطحی و کوچه بازاری به سطح پایین تری افت کرده است. مطالبه گری جزو خصوصیات یک جامعه پویا است اما متاسفانه اخبار منتشره در حال حاضر یا حس مطالبه گری مردم را تقویت نمی کنند و یا آن را به حد مطالبه آسفالت و پر کردن چاله های کوچه ها تقلیل داده اند. نه اینکه مطالبه این مسائل دور از شان مردم و اصحاب رسانه است. منظور این نیست. بلکه به نظر ما در کنار مطالبه این مسائل باید سطوح بالاتری از مطالبه گری در مردم تقویت شود و مردم در مسائل کلان شهر و حتی استان خود نیز وارد شده، اطلاعات کسب کنند و مطالبه گری کنند. به نظر بنده بخشی از افت توان تحلیلی مردم بخاطر مهاجرت سریع و بدون برنامه صنعت خبر از نشریات چاپی و سایتهای اینترنتی به شبکه های اجتماعی بویژه تلگرام است. همانطور که درباره محدودیت و ناتوانی تلگرامی در حوزه خبر توضیح دادم، فضای تلگرام از لحاظ روانی مردم را از مطالعه خبرها و تحلیل های طولانی -بدون تصویر میانی، بدون سوتیتر بدون صوت پیوستی، بدون نقل قول و …- زده می کند و در بلند مدت دیگر مردم حوصله مطالعه تحلیل های عمیق و کارشناسی شده و بررسی آمار و حتی اخبار معمولی را نیز ندارند و فقط به مطالعه اخبار سطحی تلگرافی بسنده می کنند.

ج- تقویت کمی و کیفی جامعه خبری: از طرف دیگر هر چه جامعه خبری و اصحاب رسانه در یک شهر بیشتر باشد هم دیدگاه های مختلف افزایش خواهد یافت که این خود به پویایی جامعه کمک می کند و هم امکان ارعاب و تطمیع رسانه ها کاهش خواهد یافت. ضمنا با افزایش تعداد فعالان حوزه خبر، امکان تشکیل سندیکا، خانه مطبوعات و … راحت تر خواهد بود. قطعا وجود چنین تشکل هایی به افزایش توان حقوقی جامعه خبری و متعاقب آن افزایش دامنه فعالیت آنها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

و در پایان سوال آخری که شاید ما بیش از شما آنرا از خودمان پرسیده ایم:

با وجود اینکه بنا به تجربه اخیر، سایتهای خبری مخاطب خود را از دست داده چرا دومرتبه سایت جدید راه اندازی می کنید؟

علی رغم نکات مثبتی که برای سایت مطرح کردیم اما باز هم شاهد چرخش مردم از سوی سایت های خبری به سمت اخبار منتشره در شبکه های اجتماعی هستیم. ما نیز این چرخش را دیده ایم و متوجه آن هستیم. اما امیدواریم با راهکارهایی که در ادامه بیان خواهد شد بتوانیم این چالش را حل کنیم و شاهد بازگشت مخاطب به عرصه سایت های خبری دست کم در شهرستان مشگین شهر باشیم.

الف- استفاده از ایده های نو: به نظر تیم ما یکی از دلایل روی گردانی مردم از سایت خبری عدم بروزرسانی سایت های خبری بود. شبکه های اجتماعی تعاملی لحظه به لحظه با کاربران خود را دارند اما سایتهای خبری سرعت لازم برای به روزرسانی را نداشتند و از قافله عقب ماندند. ما سعی خواهیم کرد با ایده های نو و استفاده از ایده های به روزی که بعضی از سایتهای ایرانی و خارجی از آن بهره برده اند، این نقصان را در حد امکان جبران کنیم.

ب- در کنار مخاطبین ایستادن: بسیاری از سایتها، بخصوص سایتهای بزرگ بنا به دلایلی از جمله اقتصادی و سیاسی ترجیح دادند در کنار صاحبان مال و سیاستمداران بمانند تا مردم و این یکی از دلایل ادبار سایتهای خبری بود. با توجه به اینکه هیچ کدام از اعضای تیم خبری سیاسی نیستند نیازی به حمایت سیاسی نخواهیم داشت و از طرف دیگر به خاطر هزینه های ناچیز سایت در مقایسه با هزینه های سنگین نشریات چاپی نیاز مالی خاصی هم نداریم و امیدواریم بتواینم هزینه های اندک سایت را خودمان و یا توسط مردم تامین کنیم. لذا سعی خواهیم داشت در کنار مردم بمانیم و از نگاه مردم به مسائل نگاه کنیم و مشکلات مردم را از زبان آنها بیان کنیم.

ج- فعالیت همه جانبه: همانطور که گفتیم اشاره به ضعف شبکه های اجتماعی به معنای رد آنها نیست. بلکه معتقدیم شبکه های اجتماعی باید در کنار سایتهای خبری فعالیت کنند. لذا ما قطعا از پتانسیل های شبکه های اجتماعی بهره خواهیم برد و حضورمان را در شبکه های اجتماعی پررنگ خواهیم کرد. با این تفاوت که سعی خواهیم کرد مرجع ما سایت باشد و تمام شبکه های اجتماعی ما به سایت اصلی رجوع کنند.

د- حساب کردن روی مردم: ما به صورت جدی روی مردم حساب می کنیم. ما انتظار داریم مردم به ما کمک کنند. البته درک می کنیم که پیش از آن باید صداقت خود را ثابت کنیم. بنابراین زمان خاصی را برای شروع حمایت مردم در نظر نداریم. اما می دانیم مردم ما بخصوص مردم مشگین شهر بنا به سابقه ی فرهنگی ای که دارند زود نیت ما را تشخیص داده و از ما حمایت خواهند کرد. امیدواریم حمایت ها از لحظه افتتاح سایت با ارائه نظرات مردم آغاز شود. چون ما روی مردم حساب کرده ایم و امیدواریم کم و کاستی ها و اشتباهات ما توسط مردم تشخیص داده شده و به ما گوشزد شود.

با تمام توضیحاتی که داده شد ممکن است ایرادات اساسی بر اندیشه و خط مشی ما وارد باشد. لذا از تمام همشهریان و صاحبان اندیشه تقاضا می کنیم نظرات و پیشنهادات و راهکارهای خود را با ما در میان بگذارند تا هر آنچه از دستمان بر می آید را به کار گیریم و تا حد امکان مشکلات را حل و ایرادات را رفع نماییم.

بخش نظرات در پایین همین مطلب برای دریافت نظرات شما فعال است.

 

سردبیر: رافق مجتهدزاده خیاوی

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here