خانه ایران وقوع آتش سوزی در منطقه حیران (مابین اردبیل و آستارا)

وقوع آتش سوزی در منطقه حیران (مابین اردبیل و آستارا)

0
وقوع آتش سوزی در منطقه حیران (مابین اردبیل و آستارا)
آتش در خرمن حیران

منطقه حیران یکی از مناطق زیبا و خوش آب و هوای استان اردبیل و استان گیلان است. جنگلهای این منطقه، آب و هوای معتدل و مرطوب، جاده ی زیبا و دلفریب، سیم خاردارهای مرزی و اخیرا افتتاح مکان های توریستی مدرن از جمله تله کابین جزو جاذبه های گردشگری این منطقه است. تقریبا می توان با اطمینان گفت که تمام اهالی استان اردبیل و استان گیلان از این منطقه خاطره یا خاطرات زیبایی دارند.

تفاوت آب و هوای دو طرف تونل طولانی گردنه حیران گاهی حتی بومیان محل را هم متعجب می کند. با عبور از تونل وارد فضایی با آب و هوایی کاملا متفاوت می شوید که گاهی کاملا متضاد هم هستند.

حال چند روزی است که خبر از وقوع آتش سوزی در جنگلهای حیران در فضای رسانه ای منتشر می شود. جنگلهای حیران بین کشورهای ایران و آذربایجان تقسیم شده است. البته متاسفانه جنگلهای ایران بخصوص در سالهای گذشته بیشتر از جنگلهای همسایه شمالی ایران دچار آسیب های انسانی شده است و بخش قابل توجهی از تراکم درختان خود را از دست داده است.

آتش سوزی حیران
آتش سوزی حیران

آتش از کجا دامن حیران را سوزاند؟

عصر روز جمعه فرماندار آستارا و مدیریت بحران استان گیلان از استان اردبیل جهت خاموش کردن آتش درخواست کمک کردند. آتش در محدوده هتل پارلا در منطقه حیران رخ داده بود. بر اساس این درخواست ۴ اکیپ امدادی و آتش نشانی از استان اردبیل در اسرع وقت به منطقه اعزام شد.  از اولین ساعات آتش‌سوزی گروه‌های امدادی و آتش نشانی آستارا و تالش در محل آتش سوزی گردنه حیران حضور داشتند که با حضور اکیپ‌های مهار آتش استان اردبیل تلاش‌ها برای مهار آتش دوچندان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل فرهاد عبدالعلی پور با اشاره به مهار آتش در بالا دست هتل پارلای گردنه حیران عنوان کرد: با تلاش اکیپ‌های آتش نشانی سرانجام  آتش در محدوده ذکر شده مهار شد اما خاکستر نیمه خاموش آتش کماکان می‌تواند مجدد آتش را شعله‌ور کند.

متاسفانه آتش در سمت آذربایجان شدت بیشتری داشته است. اما تاکنون جمهوری آذربایجان برای مهار کردن آتش درخواست کمک از ایران نکرده است. کارشناسان مساحت جنگلهای درگیر با آتش در جمهوری آذربایجان را 400 هکتار و مساحت جنگلهای درگیر آتش در سمت ایران را 4 هکتار برآورد کرده اند.

نکته قابل توجه این است که آتش یک پارچه نیست و در جنگل ادامه دارد که این مسئله کار را سخت کرده است؛ البته اکیپ‌ها در تلاش هستند تا این آتش در اسرع وقت مهار گردد.

آتش حیران در آذربایجان
آتش حیران در آذربایجان

اقدامات جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان نیز در تلاش است تا آتش را مهار کند. جمهوری آذربایجان که از جنگلهای حیران با عنوان جنگلهای هیرکانی آستارا نام می برد امیدوار است آتش را به صورت کامل مهار کند.

ابراهیمووا سخنگوی وزارت بوم شناسی و منابع طبیعی آذربایجان می گوید:  آتش سوزی در منطقه ای کوهستانی رخ داده است و وزش باد برخی از مشکلات را در اطفا آن ایجاد کرده است، اما آتش سوزی به صورت کامل مدیریت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here