خانه ایران کوچَر بیرکار ریاضیدان ایرانی تباری که پناهنده انگلستان شد و معتبرترین جایزه ریاضی جهان را دریافت کرد

کوچَر بیرکار ریاضیدان ایرانی تباری که پناهنده انگلستان شد و معتبرترین جایزه ریاضی جهان را دریافت کرد

0
کوچَر بیرکار ریاضیدان ایرانی تباری که پناهنده انگلستان شد و معتبرترین جایزه ریاضی جهان را دریافت کرد

کوچر بیرکار در ریودوژانیرو – کنگره بین المللی ریاضیدانان (ICM)

زمان: 3 آگوست 2018  

در مراسمی زیبا که در افتتاحیه کنگره بین المللی ریاضیدانان (ICM) در ریودوژانیرو در اول آگوست برگزار شد، به چهار محقق بالاترین نشان در ریاضیات اهدا شد. مدال فیلدز که تنها هر چهار سال یک بار به حداکثر چهار ریاضیدان استثنایی زیر 40 سال اعطا می شود، توسط بسیاری به عنوان “جایزه نوبل ریاضیات” در نظر گرفته می شود. برندگان مدال فیلدز توسط گروهی از متخصصان مشهور که توسط کمیته اجرایی اتحادیه بین المللی ریاضی (IMU) که ​​ICM ها را سازماندهی می کند، معرفی می کنند، انتخاب می شوند.

ایان همبلتون، مدیر مؤسسه فیلدز، که مشتاقانه منتظر ادامه موفقیت آنها و دعوت آنها به سمپوزیوم مدال فیلدز در تورنتو است، گفت: “این محققان برجسته به دلیل دستاوردهای برجسته خود در ریاضیات به درستی شناخته می شوند.”

از سال 2012، موسسه فیلدز افتخار میزبانی مدال آور فیلدز را در سمپوزیوم سالانه مدال فیلدز در تورنتو داشته است. هدف از این سمپوزیوم شناسایی آثار آخرین دریافت کنندگان مدال فیلدز، گرد هم آوردن محققان برجسته برای پیشبرد حوزه تحقیقاتی برگزیده به مرزهای جدید، افزایش آگاهی عمومی از ریاضیات و مدال فیلدز و الهام بخشیدن به افراد بعدی است. نسل محققین

سمپوزیوم مدال فیلدز در ماه نوامبر امسال، دستاوردهای مرحوم مریم میرزاخانی را گرامی می دارد که در سال 2014 مدال فیلدز را برای کمک های برجسته اش در دینامیک و هندسه سطوح ریمان و فضاهای مدول آنها دریافت کرد.

مدال فیلدز با تلاش جان چارلز فیلدز، ریاضیدان کانادایی که تأثیر زیادی بر ریاضیات در سطح ملی و بین المللی داشت، تأسیس شد. فیلدز جدا از تأسیس جایزه ای که در نهایت (و به طور غیررسمی!) نام او را به خود اختصاص داد، مدافع پرشور ریاضیات و تحقیق بود و مصمم بود که جایگاه ریاضیات را بالا ببرد. به همین دلیل، مؤسسه تحقیقاتی فیلدز برای تحقیقات علوم ریاضی به نام او در سال 1992 تأسیس شد.

مؤسسه فیلدز به ترویج دیدگاه جان چارلز فیلدز در مورد نقش بین المللی ریاضیات در ارتباط بین محققان، دانشگاهیان، دانشجویان و عموم ادامه می دهد. خوشحالیم که به برندگان مدال های امسال تبریک می گوییم.

درباره برندگان مدال فیلدز 2018:

کوچر بیرکار تنها یک ماه پس از تولد 40 سالگی خود مدال فیلدز را به دلیل مشارکت قابل توجه خود در جهان هندسه جبری دریافت کرد. او در سال 1978 در یکی از روستاهای کردنشین ایران به دنیا آمد و پیش از درخواست پناهندگی سیاسی در انگلستان و ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته ریاضیات در دانشگاه ناتینگهام، از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. کوچر بیرکار به معنای «مهاجر ریاضیدان» است. مهاجری که مجبور شده است به خاطر مشکلات سیاسی ای که برای اقلیت های قومی در ایران رخ می دهد کشور خود را ترک کند. نام او در زمان تولد فریدون درخشانی بوده است اما بعد از دریافت اقامت انگلستان نام خود را به کوچر بیرکار تغییر داده است.

پایان نامه کوچر بیرکار، “موضوعاتی در هندسه جبری مدرن”، این رشته را دوباره تقویت کرد و به برادرش حیدر تقدیم شد، “که کنجکاوی [او را] به دنیای ریاضیات کشاند.” از آن زمان، او استاد دانشگاه کمبریج شد و کار او انقلابی در هندسه دوقطبی، به ویژه توسعه برنامه حداقل مدل (MMP) و اثبات محدود بودن انواع فانو ایجاد کرد.

آلسیو فیگالی به دلیل کارش در محاسبه تغییرات و معادلات دیفرانسیل جزئی مدال فیلدز اعطا شد. نتایج او پیامدهای عمیقی برای هواشناسی و مطالعه ساختار کریستالی دارد، اما در نوع خود زیبا هستند. برتری او در این زمینه به خوبی شناخته شده است و این اولین باری نیست که او روی صحنه ICM می رود. او در سال 2014 در مورد نتایج پایداری کمی صحبت کرد و نمی دانست که چهار سال بعد برای دریافت مدال فیلدز به صحنه ICM بازخواهد گشت.

در حال حاضر استاد دانشگاه ETH زوریخ است و مسیر آکادمیک او را در سراسر جهان طی کرده است، از گذراندن دوره کارشناسی کامل در دو سال در پیزا، تحصیل زیر نظر سدریک ویلانی برنده مدال فیلدز در لیون، تا کار در پاریس در Ecole Polytechnique و مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، به دانشگاه تگزاس در آستین.

آکشی ونکاتش به دلیل مشارکت برجسته‌اش در نظریه اعداد و موضوعات مرتبط، مانند تئوری بازنمایی، نظریه ارگودیک، و فرم‌های خودکار، مدال فیلدز دریافت کرد. یکی از ویژگی‌های بارز مشارکت ونکاتش در ریاضیات، گستردگی آنهاست. استناد IMU شگفت‌آور است که او «بسیاری از مشکلات دیرینه را با ترکیب روش‌هایی از حوزه‌های به ظاهر نامرتبط حل کرده است، دیدگاه‌های جدیدی در مورد مسائل کلاسیک ارائه کرده و حدس‌های بسیار گسترده‌ای را ارائه کرده است».

او در سال 1981 در دهلی نو، هند به دنیا آمد و در استرالیا بزرگ شد. سفر ریاضی او به طور جدی در سن 12 سالگی آغاز شد، زمانی که او در المپیاد بین المللی ریاضی مدال گرفت. این باعث شد که او در 13 سالگی مدرک لیسانس خود را در رشته ریاضی و فیزیک در دانشگاه استرالیای غربی آغاز کند. در سن 20 سالگی، دکترای خود را از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل کرد و تدریس در موسسه فناوری ماساچوست را آغاز کرد. او متعاقباً در مؤسسه علوم ریاضی کورانت در دانشگاه نیویورک، دانشگاه استنفورد کار کرده است و امسال نیز عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات پیشرفته خواهد شد. توانایی او برای فرو رفتن در زمینه های جدید و ارائه بینش عمیق همچنان شگفت انگیز است

پیتر شولز به دلیل مشارکت در زمینه هندسه جبری حسابی مدال فیلدز دریافت می کند. او در 30 سالگی یکی از جوانترین ریاضیدانانی است که برنده این جایزه معتبر شده است. کار او، که توسط IMU به عنوان تحول آفرین برای رشته خود ذکر شده است، استثنایی است و به درستی او را یکی از تأثیرگذارترین ریاضیدانان جهان می دانند.

شولزه که در درسدن آلمان به دنیا آمد و در برلین بزرگ شد، به سرعت در دنیای ریاضیات پیشرفت کرد. به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه بن، او به دلیل ساده کردن یک اثبات پیچیده ریاضی در نظریه اعداد از 288 به 37 صفحه، شهرت یافت. مدت کوتاهی پس از اتمام دکترای خود در سال 2012، او در سن 24 سالگی به عنوان استاد تمام در شهر بن و جوانترین در آلمان که چنین سمتی را به دست آورده است، شد.

مدال تاریخچه فیلدز

فیلدز این جایزه را در اواخر دهه 1920 تصور کرد، اما تا سال 1932 طول کشید تا این جایزه تاسیس و تامین مالی شود. رسماً، قرار بود این جایزه مدال بین المللی برای اکتشافات برجسته در ریاضیات نامیده شود، فارغ از هر گونه شناختی از جان چارلز فیلدز. اما، زمانی که این مدال برای اولین بار در سال 1936 اعطا شد، فیلدز درگذشت و توسط عموم مردم به عنوان مدال فیلدز شناخته شد.

فیلدز تصریح کرده بود که این جایزه برای کارهایی که قبلاً انجام شده بود اعطا می‌شد، اما همچنین «قرار بود تشویقی برای دستاوردهای بیشتر از سوی دریافت‌کنندگان و محرکی برای تلاش مجدد از سوی دیگران باشد». ICM بعداً محدودیت سنی 40 سال را برای کمک به تشویق ریاضیدانان جوان در حرفه خود قرار داد. این جایزه با 15000 دلار کانادا از صندوقی که توسط دانشگاه تورنتو اداره می شود ارائه می شود. این جایزه هر چهار سال یکبار اهدا می شود و می تواند دو، سه یا چهار برنده باشد.

 

ترجمه از سایت رسمی جایزه فیلدز

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here