پرچم های ساحلی؛ تبلیغات مدرن یا آلوده سازی فضای بصری شهر

0
57

یکی از نوظهورترین سازه و ابزارهای تبلیغاتی «پرچم های ساحلی» هستند که در مشکین شهر هم، مانند دیگر شهرهای کشور با گرته برداری از کشورهای آسیای شرقی مانند سنگاپور و تایلند شکل گرفته و با رشد قارچ گونه‌ای سبب سد معبر شده است.

بدیهی است که با افزایش پرچم‌های ساحلی برای تبلیغ انواع کسب و کارها روبرو هستیم که به خودی خود بد نیست. اما نبود متولی برای ساماندهی آن موجب افزایش ترافیک و ناهنجاری‌ها وآلودگی بصری شده است. پرچم‌های رنگی علاوه بر اختلال در آمد و شد مردم و خودروها و بر هم زدن کسب و کار سایر مغازه‌ها، هم شده اند.

مغازه دارها کل پیاده روها را اشغال کرده و اینک نوبت سواره رو رسیده است تا جایی که حتی از پارک خودروهای شهروندان  در کنار خیابانها جلوگیری میکنند که نقض حقوق رانندگان میباشد.به طوری که حقیر جهت خرید می خواستم چند لحظه ای ماشینم را پارک کنم که با اعتراض مغازه داری مواجه شدم که پرچم به این بزرگی را در خیابان نمی بینی ؟؟!! با اینکه من گفتم : ” چشم حق با شماست مگر خیابان جای پارک کردن است؛ خیابان جای پرچم های ساحلی است ” ولی در هر حال موارد مشاجره و تنش بین راننده‌ها و کسبه ها، بابت فضای پارک بیشتر شده است. اگر در شهر کوچکی مثل مشکین شهر، هر کاسب و بازاری یک پرچم نصب کند که کل شهر پرچم شده و جلوی دید مردم گرفته می‌شود. اما این پرچم‌ها باید در جای خود و در چارچوب و قالب مشخص نصب شوند و در تضاد با سیما و ریخت شناسی  شهر نباشند. این پرچم‌ها برای خیابان‌های عریض تعریف شده و نصب آنها با خیابان‌های تنگ و باریک و پرترافیک  مشکین شهر تناسب و سنخیت ندارد.

وظیفه ی جمع آوری و مدیریت پرچم های ساحلی با کیست؟

سخن آخر اینکه: طبق تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و استفاده غیرمجاز از آنها برای کسب ممنوع است. با تصریح این قانون، جمع آوری موانع مزاحم در حاشیه معبر عمومی بر عهده شهرداری‌هاست. البته  مطابق ماده ۶ آئین نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۵ کنترل مستمر معابر شهری پرترافیک با اولویت پیشگیری از وقوع تخلفات پارک حاشیه‌ای و دریافت گزارش‌های مربوط برعهده پلیس است.

ایرج نجف اوغلی

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید