۱۰ هزار دانش آموز نه شاد دارند و نه قادر به آموزش حضوری

پول ماسک دادند اما نه برای دانش آموز

0
12

 یک سال از شیوع کرونا و آموزش مجازی مدارس سپری شده و همچنان ۳۳ هزار و ۵۸۰ دانش آموز اردبیلی به برنامه شاد دسترسی ندارند.

تا قبل از شیوع کرونا طرح ممنوعیت به همراه داشتن تلفن همراه در مدارس یکی از اخبار داغ رسانه‌ها بود. دانش‌آموزان مخفیانه گوشی همراه به مدارس می‌بردند و دستور کلی وزارت آموزش و پرورش برخورد قهری با این موضوع بود.

اما چطور می‌توان فن آوری را سد کرد؟ شیوع کرونا نشان داد که مدرسه باید بتواند آموزش مجازی را در بستر فن آوری پیاده سازی کند. اما این امکان در مدارس کشور فراهم نبود و قرار نبود ویروس کرونایی دانش‌آموزان را به خانه‌ها بکشاند و مجبورشان کند از همان گوشی‌های همراه ممنوع درس‌های روزانه را تحویل بگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در تشریح تمامی تجربیات این مجموعه برای آموزش دانش آموزان معتقد است تیتر صحبت‌ها باید این باشد  که آموزش حضوری هیچ جایگزینی ندارد.

احمد ناصری با بیان اینکه آموزش و پرورش ناخواسته به سمت آموزش غیرحضوری رفت یادآور شد که از ۱۵ شهریور ماه و بازگشایی مدارس، برنامه‌های ویژه تدارک دیده شد و در ابتدا ۸۵ درصد از مدارس شهری و ۱۰۰ درصد مدارس روستایی و عشایر از این برنامه ها استقبال کردند.

وی با بیان اینکه در ادامه با تشدید بیماری موضوع آموزش غیرحضوری مطرح شد، اضافه کرد: ما از وضعیت سفید تا قرمز ملزم به برنامه ریزی شدیم و ۴۵ درصد دانش آموزان در مهر ماه در مدارس حضور یافتند، هر چند از ابتدا حضور در مدارس اجباری نبود.

این اظهارات در تناقض با نظرات والدین در آن مقطع زمانی است و اعتراض‌های مکرر به  آموزش و پرورش برای مجبور کردن دانش آموزان به منظور حضور در کلاس درس همچنان در اذهان زنده است، بعد از ابتلای چند دانش آموز و فوت یک معلم باسابقه باعث شد مدارس به کرونا تمکین کرده و جدی تر به سمت آموزش مجازی قدم بردارند.

ضعف زیرساخت‌ها یکی از دلایلی بود که در آن مقطع به عنوان یک بام و دو هوایی آموزش و پرورش اردبیل جهت برگزاری کلاس های حضوری و مجازی مطرح می‌شد.

ضعفی که همچنان به قوت باقی است و به نظر نمی‌‌رسد حتی مشکل دیتای یک روستا برای دستیابی دانش آموز به اینترنت و برنامه شاد حل و فصل شده باشد.

اما الزام ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا موجب شد تا کلاس‌های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سمت کلاس‌های مجازی تغییر جهت دهد.

پول ماسک دادند اما نه برای دانش آموز

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل می‌گوید از ابتدای سال ۴ وعده سرانه برای تامین اقلام بهداشتی به مدارس استان پرداخت شده است.

ناصری با اشاره به اینکه دو بار و هر بار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است، اضافه کرد: بار سوم ۷۰۰ میلیون تومان و بار چهارم یک میلیارد تومان پرداخت شده و کمک ها بر اساس اعلام نیاز خود مدارس بوده است.

وی هر چند معتقد است اولویت این سرانه، مدارس محروم، روستایی و حاشیه شهرها بوده اما پیرو بررسی میدانی ماسک و اقلام در اختیار دانش آموزان قرار نگرفته است.

ناصری در پاسخ به این تناقض تصریح کرد: البته مدرسه موظف به تامین ماسک دانش آموز نبوده و آنچه خریداری شده در اختیار کارکنان قرار گرفته است اما اگر ماسک دانش آموزی خراب شده یا به همراه نداشته مدرسه دریغ نکرده است.

بر همین اساس، با وجود اینکه نهادهای دیگر از جمله علوم پزشکی، مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و سپاه در تامین اقلام بهداشتی مدارس ایفای نقش کردند اما عملا اختصاص اقلام به خود دانش آموزان انجام نشده و مدرسه خود را موظف ندانسته است.

رقابت استان‌ها برای شاد با وجود خلاء آموزش آن

مدیرکل آموزش  و پرورش استان اردبیل با یادآوری اینکه نهایتا بعد از مهر ماه آغاز به کار برنامه شاد در دستور کار استان ها قرار گرفت، افزود: هم اکنون از ۲۲۹ هزار دانش آموز استان، ۱۹۵ هزار و ۴۲۰ نفر به شاد دسترسی دارند و اردبیل رتبه ۹ کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گفته ناصری کمترین میزان دسترسی در انگوت و ارشق با ۶۵ درصد و بیشترین در مرکز استان است. بخش عمده‌ای که دسترسی ندارند در مناطق روستایی و عشایری به سر می‌برند.

البته فشار مضاعف کمبود امکانات برای دانش آموز منطقه روستایی به تعبیر و تفسیر ناصری جبران شده است و وی تاکید دارد که در تمامی این روستاها آموزش حضوری تداوم داشته است.

دانش آموز مدرسه

داستان برنامه ریزی اداره فن آوری بعد از گذشت ۴ ماه

در پی مشاهده و احصا نیاز استان برای آموزش و پرورش این مجموعه در کمال شگفتی وظیفه یکی دیگر از ادارات را متحمل شده و لیست روستاهایی که فاقد دیتای همراه است را دانه به دانه استخراج کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در ابتدا باید مشخص می کردیم کدام روستاها اینترنت ندارد. با پایش ها ۲۴۳ روستا را استخراج کردیم. لیست را تحویل اداره کل فن آوری اطلاعات دادیم و آن ها هم تائید کردند.

وی اضافه کرد: بعدها این گزارش را در شورای آموزش و پرورش استان انعکاس دادیم و قرار شد این اداره کل طی دو هفته آینده برنامه خود برای تامین دیتای این روستاها را اعلام کند.

این در حالی است که ۴ ماه از آغاز بازگشایی مدارس سپری شده و در وضعیتی که کشورهای دیگر در حال خداحافظی با کرونا هستند، در اردبیل یک اداره کل همچنان به دنبال ارائه برنامه جهت ترمیم دیتای روستاها است تا بچه ها بتوانند درس بخوانند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید به اینکه شاد، مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا بود و ما باید عملیاتی می‌کردیم، اضافه کرد: البته ما جمعیت دانش آموزی که نمی توانند آموزش حضوری داشته باشند و برنامه شاد نیز نداشتند را هم شناسایی کردیم.

به گفته ناصری این جمعیت برار ۱۰ هزار دانش آموز بود که اغلب در حاشیه شهرها سکونت داشتند.اما درمان آموزش و پرورش استان برای درد این دانش آموزان استمداد از سایر نهادها جهت تامین تبلت و گوشی همراه بوده و تا به امروز نیز ۱۸۷۰ مورد یا خریداری شده و یا خرید آن را متعهد شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به مشارکت بهزیستی، کمیته امداد، سازمان دانش آموزی، خیرین، اولیا و مربیان در این طرح اظهار کرد: ما می‌خواهیم پیرو شعار وزیر مبنی بر پوشش ۱۰۰ درصدی ضعف های موجود را جبران کنیم.

به گزارش تسنیم، آموزش و پرورش استان اردبیل همچنان منتظر بهبود زیرساخت ها است. منتظر استمداد سایر نهاد ها برای تامین گوشی همراه و تبلت است، افت ۳۰ درصدی کیفیت آموزش در آموزش مجازی مورد تائید ناصری نیز هست.

وی معتقد است آنچه که تحت عنوان آموزش نظم پذیری، مشارکت اجتماعی، تبادل نظر، تعاملات اجتماعی، تحرک کافی فیزیکی، طرح سوال و آموزش عمیق، در آموزش حضوری داشتیم در آموزش مجازی دیده نمی‌شود.

گفت‌وگو: ونوس بهنود

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید