خانه استان اردبیل اردبیل نمایندگانی که به طرف شفافیت آرای مجلس رای مثبت و منفی دادند

نمایندگانی که به طرف شفافیت آرای مجلس رای مثبت و منفی دادند

0
نمایندگانی که به طرف شفافیت آرای مجلس رای مثبت و منفی دادند
طرح شفافیت آرای مجلس

طرح شفافیت آرای نمایندگان بر این اصل استوار است که عملکرد و رای وکیل نمی‌تواند از موکل پنهان باشد و شفافیت در مبارزه با فساد و ویژه خواری نقش مهمی دارد. این اصل تجارب بسیار موفق جهانی نیز دارد.

طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس دهم گرچه مطرح شد اما عملا با بی‌توجهی نمایندگان آن دوره به بن بست خورد و این طرح بعد از دو سال کش و قوس، بالاخره در شهریور ماه سال گذشته با قید فوریت در صحن علنی مطرح شد اما نمایندگان به رد فوریت شفاف‌شدن آرای خود رای دادند.

در طرح به میان آمده در مجلس دهم بر اساس تبصره نخست قرار بود در تمامی مواردی که به موجـب ایـن قانون رأی‌گیری به عمل می‌آید جهـت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر ‌گردد؛ بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشـروح مذاکرات، هیات رئیسـه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکـی بـه طـوری کـه قابلیـت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد، اقدام نماید.

مجلس یازدهم پرقدرت‌تر و موثرتر از همیشه این بحث جدی را مطرح کرد و این یک گام و امتیاز مثبت برای این مجلس به شمار می‌آمد، همین موضوع موجب شد تا امید مردم برای شیشه‌ای شدن رویدادهای مجلس بیشتر شود و انتظارات بالاتر رفت. اما این طرح برای تصویب به دو سوم آرای نمایندگان نیاز داشت و طبیعتاً طرح برای تصویب باید ۱۵۶ رای می‌آورد اما با کسب ۱۵۳ و تنها سه رای کمتر طرح شفافیت آرای نمایندگان تصویب نشد تا شفافیت آرا در مجلس یازدهم نیز رای نیاورد.

خواستار رای‌گیری مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان هستیم

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین که در مجلس دهم نیز حضور داشت، در همان زمان نیز نظر مثبت خود را نسبت به طرح شفافیت آرا اعلام کرده بود و پس از عدم رای آوری این طرح در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های محلی استان اظهار کرد: طی نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، خواستار اعمال ماده ۱۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی جهت ‎رای‌گیری مجدد شفافیت آرای نمایندگان شدیم. {در صورتی که 50 نفر از نمایندگان این درخواست را مطرح نمایند امکان رای گیری مجدد فراهم خواهد شد}

وی افزود: متاسفانه برای تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان سه رای کم آوردیم و طرح شفافیت آراء نمایندگان زمینه‌ای فراهم می‌کند تا مردم بدانند چه کسانی موافق یا مخالف طرح‌ها و لوایح مجلس هستند.

 ویدیویی از رای مثبت ولی اسماعیلی به شفافیت آراء

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی و انگوت بلافاصله پس از رای‌گیری درباره‌ی طرح شفافیت آرای نمایندگان، ویدیویی را در کانال شخصی خود منتشر کرد که حاکی از رای مثبت وی به این طرح بود

 نظری و عباس‌زاده جزو موافقان شفافیت

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی اعلام کرد که به این طرح رای موافق داده است و این طرح را جزو سازوکارهای لازم برای کارآمدی دانسته است.

محمود عباسزاده نماینده مردم مشگین شهر نیز با انتشار تصویری از لیست موافقان این طرح، نظر و رای موافق خود به مردم را اعلام کرده و از ثبت نام خود برای صحبت در صحن علنی به عنوان موافق طرح نیز خبر داد.

حق طبیعی مردم است از آرای ما به‌طور شفاف آگاه باشند

به گزازش فارس؛ علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید: حق طبیعی مردم است که از عملکرد و آرای ما به‌طور شفاف آگاه باشند.

نیکزاد گفت: بنده عضو کمیسیون آئین نامه مجلس هستم و صحن مجلس این طرح را به کمیسیون ارجاع داده است؛ اقدامات آن نیز سپری شده و برای رای‌گیری و تصویب به صحن خواهد آمد؛ در مجموع بنده با شفافیت آرای نمایندگان موافق هستم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here