خانه اقتصادی معرفی بهترین استراتژی سرمایه گذاری

معرفی بهترین استراتژی سرمایه گذاری

0
معرفی بهترین استراتژی سرمایه گذاری
استراتژی سرمایه گذاری

واقعیت آن است که افراد زیادی سوال می کنند که کجا سرمایه گذاری کنیم؟ و آیا اینجا و آنجا سرمایه گذاری کنیم یا نه؟
اگر بخواهم خیلی خیلی ساده جواب بدهم باید به این نکات اشاره کنم:

سبد سرمایه گذاری هر فردی با فرد دیگر (حتی خواهر یا برادر دوقلویش) متفاوت است.

چرا؟ به پنج دلیل؛

دلیل اول: هدف من با هدف شما تفاوت دارد. مثلا هدف من این است که ارزش پولم را در برابر تغییرات نرخ ارز حفظ کنم و هدف شما این است که ماهانه یک مبلغ ثابتی از سرمایه گذاری خود درآمد ثابت داشته باشید.

دلیل دوم: میزان ریسک پذیری من با میزان ریسک پذیری شما متفاوت است. ممکن است من خیلی استرسی باشم و شما خیلی شجاع دل! بنابراین سبد سرمایه گذاری مان با هم متفاوت خواهد بود.

دلیل سوم: نیاز من به نقدینگی با نیاز شما متفاوت است؛ مثلا ممکن است من تا چهار سال نه به اصل پول و نه به سود (فرع پول) احتیاج نداشته باشم اما ممکن است شما اولا هر ماه نیاز به پول داشته باشید و همچنین ممکن است پس از شش ماه لازم داشته باشید که اصل سرمایه تان را هم نقد کنید و به امور دیگر تخصیص دهید.

دلیل چهارم: مقدار سرمایه گذاری من با شما متفاوت است. مثلا من 100 میلیون پول دارم و شما 10 میلیارد. پس سبد سرمایه گذاری مان نمی تواند مساوی باشد.

دلیل پنجم: افق زمانی سرمایه من و شما متفاوت است. مثلا من هفتاد سالم است و شما چهل سالتان و فرزندتان 18 ساله است پس قاعدتا در حوزه های مختلفی سرمایه گذاری میکنیم.

بنابراین باید سبد سرمایه گذاری ای داشته باشیم که با هدف، افق و میزان مقدار سرمایه گذاری ما متناسب باشد و همچنین با توان قلب ما (میزان ریسک پذیری شما) همخوانی داشته باشد.

ما سبد سرمایه گذاری بهینه نداریم چرا؟

چون در هر ماه و فصل و سال، برخی کلاس های دارایی (به طلا، اوراق، سهام، کریپتو، املاک و مستغلات و … می گویند کلاس دارایی) بازدهی بالاتری دارند و برخی بازدهی پایین تر یا منفی. بنابراین بسته به افق سرمایه گذاری باید سبد سرمایه گذاری تان را پیکربندی مجدد یا به اصطلاح ریبالانس کنید.

کلاس تان را درست انتخاب کنید.

در طول زمان آموخته ایم که به جای آنکه در داخل یک کلاس دارایی دنبال بهترین ها باشیم باید مطمئن شویم که بهترین کلاس دارایی را انتخاب کرده ایم. به عنوان مثال هر روز هزاران نفر در مورد سهام بازار بورس سیگنال می دهند و می گیرند و حتی سیگنال می خرند و حرص و جوش می خورند و ماکزیمم به بازده 5% می رسند اما در یک کلاس دارایی دیگر بدون هر گونه تلاش و فقط با سرمایه گذاری غیرفعال به بازده 30% می رسند. (⭕️مثلا تفاوت بازده را اینجا ببینید) مثلا وقتی شما با کسی که متخصص بازار سرمایه است یا با یک سبدگردان مشورت می کنید، او به شما خواهد گفت که پولت را بگذار در بازار سهام یا پیشنهاد سبدگردانی اختصاصی به شما می دهد و این می تواند خطرناک باشد. شما باید با دقت زیاد سرمایه تان را به کلاس های دارایی برنده اختصاص دهید. تجربه تاریخی نشان داده است کسانی که کلاس دارایی برنده را درست تشخیص داده اند از متخصصان درون یک کلاس دارایی بیشتر بازده گرفته اند.

استراتژی سرمایه گذاری چه سوالاتی را پاسخ می دهد

استراتژی سرمایه‌گذاری شامل مجموعه‌ای از انتخاب ها و قواعدی که ترکیب سبد سرمایه گذاری ما را مشخص می کند، همچنین چگونگی مدیریت و به روز نگه داشتن سبد را. به عبارت دیگر به سه سوال پاسخ می دهد:
•ترکیب سبد سرمایه گذاری من باید شامل چه کلاس دارایی هایی باشد؟
•هر کلاس دارایی چند درصد سبد را تشکیل می دهد؟ (وزن دارایی مثلا طلا ۳۰٪)
•چگونه (بر اساس چه قواعدی) و چه زمانی این سبد دارایی را بازبینی و بازچینی کنم؟

ما انواع و اقسام استراتژی های سرمایه گذاری داریم. یکی از آن ها کپی تریدینگ است. استراتژی نعل به نعل یا کپی تریدینگ Copy trading چه معنایی دارد؟
اگر شما فردی را بشناسید که به او و به تصمیماتش صد در صد اطمینان داشته باشید او را فالو می کنید و هر چه می خرد و می فروشد را برای خود کپی می کنید. امروز طلا می خرد شما هم طلا می خرید. فردا در بازار سرمایه میانگین کم می کند شما هم چنین می کنید.
در دنیا بر اساس همین منطق سوشیال تریدینگ ها شکل گرفته اند. امکان کپی کردن سایر کاربران یکی از ویژگی‌های مهم پلتفرم‌های سوشیال تریدینگ است. وقتی شما یک معامله‌گر موفق با سبک معامله‌گری مناسب می‌یابید، می‌توانید انتخاب کنید که استراتژی‌های او را دنبال کنید تا همه معاملاتی که او انجام می‌دهد بصورت اتوماتیک در حساب شما نیز کپی شود. شبیه به این منطق در ایران هم در سایت صد تحلیل هست.

فواید این استراتژی چیست؟

•هزینه پایین برای تحلیل و جمع آوری اطلاعات
•زمان و انرژی بسیار کم برای تحلیل
•حس کنترل شده خسران در زمان ضرر چون می دانید که یک آدم حرفه ای نیز ضرر کرده است.

نقاط ضعف این استراتژی چیست؟

•ما همیشه به چنین فرد حرفه ای دسترسی نداریم.
•ممکن است فرد الگو در یک بازار مثلا طلا بسیار حرفه ای باشد اما در بازار کریپتو یا بورس چندان موفق عمل نکند.
•ما عموما به ترکیب سبد این افراد دسترسی نداریم که چقدر را به طلا اختصاص داده اند و چقدر به ملک و چقدر به کریپتو
•در یادداشت اول گفتیم که به پنج دلیل سبدهای سرمایه گذاری هیچ دو فردی حتی اگر خواهر و برادر دوقلو باشند با هم یکی نیست. بنابراین کپی کردن حتی در صورت امکان منجر به بهینه شدن سبد سرمایه گذاری من، نه برای من که برای او (فرد الگو) می شود.

این استراتژی به چه کسانی توصیه می شود؟

•کسانی که زمان یا توان تحلیل بالایی ندارند.
•کسانی که دسترسی خوبی به اطلاعات و معاملات و تصمیمات فرد الگو دارند.
•کسانی که نمی خواهند در سرمایه گذاری خیلی زمان بگذارند و ترجیح می دهند که وقت خود را صرف کسب و کار اصلی یا زندگی و یا امور مهم تر از سرمایه گذاری کنند.

☑️تجویز راهبردی:

استراتژی نعل به نعل یا کپی تریدینگ را زمانی انتخاب کنید که می خواهید زمان و انرژی کمی را صرف امور سرمایه گذاری کنید، فرد الگوی حرفه ای مناسبی در دسترس دارید و اطمینان دارید که هدف، افق، نقدینگی و میزان ریسک پذیری شما با فرد الگو تشابه و تناسبی دارد.

مجتبی لشکربلوکی

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here