خانه استان اردبیل اردبیل مشگین شهر نزدیک ترین شهر به قله ساوالان گاز بهای اقلیم معتدل را می پردازد

مشگین شهر نزدیک ترین شهر به قله ساوالان گاز بهای اقلیم معتدل را می پردازد

0
مشگین شهر نزدیک ترین شهر به قله ساوالان گاز بهای اقلیم معتدل را می پردازد
تعرفه گاز

سرمای کم‌سابقه، ماندگاری هوای سرد، مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش تعرفه گاز و صدور قبض‌های میلیونی در استان‌های مختلف موجب شد بار دیگر موضوع اصلاح تعرفه مناطق سردسیر مورد توجه قرار گیرد. نمایندگان چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی طی روزهای گذشته در مجلس شورای اسلامی، بار دیگر این موضوع را پیش کشیدند.‌

درخواست اصلاح تعرفه گاز برای سردسیرها

حسین بامیری و احمد راستینه ۲نماینده چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی در تذکرات جداگانه بر لزوم اصلاح تعرفه گاز در مناطق سردسیر تأکید کردند. یوسف داوودی، نماینده آذربایجان شرقی نیز بر این موضوع تأکید کرد. نماینده لردگان (چهارمحال و بختیاری) با بیان اینکه نمایندگان مناطق سردسیر خواهان بازنگری و حتی تعلیق مصوبه آذرماه هیأت وزیران درباره افزایش تعرفه گاز هستند. وی می‌گوید: استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و به‌طور کلی استان‌های زاگرس‌نشین، به‌دلیل توپوگرافی، صعب‌العبور، سردسیر و برف‌گیر بودن شرایط متفاوتی با استان‌های دیگر دارند. مردم این مناطق از قشر متوسط و ضعیف هستند. با توجه به مشکلات معیشتی، امکان پرداخت قبض گاز با تعرفه‌های جدید را ندارند. حسین بامیری تأکید می‌کند در گفت‌وگو با وزیر نفت درباره این موضوع صحبت شده است. وی گفت:  وزیر قول پیگیری این موضوع و قرار گرفتن آن در دستور کار را داده‌ است.

جاماندگان فراموش نشوند

طبق بررسی‌های سازمان هواشناسی انجام شده؛ متوسط مجاز مصرف گاز در شهرهای ایران مطابق با ۵اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند. طبق این تقسیم‌بندی گروه اول تا سوم سرد، گروه چهارم متعدل و گروه پنجم گرمسیر هستند، اما بسیاری از شهروندان به این تقسیم‌بندی انتقاد دارند و معتقدند باید اصلاح شود. تا‌کنون نمایندگان چهارمحال و بختیاری و لرستان در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند و بامیری تأکید می‌کند شرکت گاز و سازمان هواشناسی حتما باید این تقسیم‌بندی را اصلاح کنند. به‌گفته این نماینده، این موضوع نیز در تذکر به وزیر نفت مطرح شده و تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهد شد.

تعرفه گاز باید تغییر یابد

محمود عباس زاده اظهار کرد: مشگین‌شهر نزدیک‌ترین شهرستان به قله سبلان بوده و از مناطق سردسیر کشور است اما در تقسیم‌بندی و بلوک‌بندی وزارت نفت و شرکت گاز در بلوک دو و معتدل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این در حالی است که سایر مناطق گرمسیر استان اردبیل در بلوک یک قرار گرفته و از تخفیفات قابل توجه در بهای گاز برخوردارند. این موضوع با عدالت که روح انقلاب و از مولفه های مهم گفتمان جمهوری اسلامی است سازگار نیست.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: هفته آینده در دیدار با وزیر نفت درباره موضوع قرار گرفتن مشگین شهر در مجموعه شهرستان های اقلیم یک رایزنی شده و برای تحقق این مطالبه اهالی شهرستان تلاش خواهم کرد.

بر اساس این گزارش امام جمعه مشگین شهر نیز در خطبه‌های امروز نماز جمعه این شهرستان از مسئولان شرکت ملی گاز و رئیس جمهور خواست در تعرفه‌های گاز صادر شده برای ساکنان این شهرستان سردسیر بازنگری کنند.

ضریب متفاوت برای تخفیف بهای گاز

بعد از انتشار اخباری از صدور قبض‌های میلیونی در برخی استان‌ها رئیس‌جمهوری دستور تخفیف ۷۰درصدی تعرفه را صادر کرد. آنطور که مدیر روابط‌عمومی شرکت ملی گاز ایران می‌گوید این تخفیف مربوط به افزایش تعرفه در ۳۱ استان‌ است. عباس اعظمی توضیح می‌دهد: براساس مصوبه مجلس و ابلاغیه شورای وزیران شرکت ملی گاز موظف به اصلاح تعرفه گاز بود، اما اعمال این افزایش، با سرمای کم‌سابقه و به تبع آن افزایش مصرف همزمان شد. به همین دلیل هم رئیس‌جمهوری دستور تخفیف را تا پایان سال و مشخصا بر افزایش تعرفه‌ها دادند. با وجود این خبر، اما نماینده لردگان در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند این تخفیف نیز باید برای استان‌های سردسیر جداگانه در نظر گرفته شود. بامیری توضیح می‌دهد: باید ضریب متفاوتی برای استان‌های سردسیر درنظر گرفته شود، در غیر این صورت هیچ تناسبی بین سختی که مردم این استان‌ها در نتیجه سرما کشیدند و هزینه‌هایشان وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here