خانه ایران حق بی احترامی و توهین به زندانی و مخالف خود را ندارید

حق بی احترامی و توهین به زندانی و مخالف خود را ندارید

0
حق بی احترامی و توهین به زندانی و مخالف خود را ندارید
حسین انصاریان

 انصاریان در خطابه ای انتقادی مسئولان را مخاطب قرار داده و گفت: به هر کسی منافق نگویید، ابتدا قرآن مجید را بخوانید، حدود 13 آیه اول سوره بقره است که خداوند نشانه های منافقین را بیان کرده است، این نشانه ها را یاد بگیرید که به هر گنهکاری منافق نگویید. بسیار سخت است که این اسم را روی گنهکار بگذاریم. قرآن می فرماید: برخی از اسم هایی که روی بندگان من می گذارید، «بد» اسمی است.
وی تأکید کرد: از گنهکاران با حرف های زشت یاد نکنید. در برخورد با گنهکار حق ندارید به او زشت بگویید، او را نترسانید و اگر گرفتار شد به او نگویید که فردا ساعت 5 صبح اعدام می شوی و تمام ساختمان روح او را فرو بریزید در حالی که اعدامی نیست و نمی خواهید او را اعدام کنید. عباد خدا را نترسانید، وحشت در دل خودشان و زن و فرزندشان ایجاد نکنید که خلاف کتاب خداست و چنین رفتارها و برخوردهایی از نظر قرآن «حرام» است.
آقای انصاریان گفت: به عنوان مثال فردی به هر دلیلی اعلام می کند که مخالف جمهوری اسلامی است و در راستای این مخالفت عملی انجام می دهد که جریمه هم دارد، اما باید توجه داشت که پروردگار مهربان عالم با آنها رفتاری اخلاقی دارد.

قرآن چگونه برخورد با مردم آموزش داده است؟

خداوند در سوره بینه می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ» کسانی که مرا باور کردند و دلشان به من گره خورده، کارهای مرا دیدند و متوجه شدند که کار من زیباست و به این نتیجه رسیدند که خودِ من زیبای بی نهایت هستم. ایمان دارند و به واجبات عمل می کنند و محرمات را ترک می کنند و اخلاق درستی دارند، داوری منِ خدا در حق آنها این است که اینان از تمام موجود زنده من بهتر هستند. پاداش این افراد در آغوش رحمت من است. «جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذَٰلِکَ لِمَنْ خَشِیَ رَبَّهُ»
وی با استناد به قرآن و سیره پیامبر(ص) و امام علی(ع) به نحوه رفتار و برخورد با کسانی که منافقین، مشرک، کافر و مومن ضعیف و گنهکار اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر(ص) می فرمایند: بندگان خدا! شما مانند بیماران می مانید، شما هم بیمار گناه هستید. ایمان شما ضعیف است و هوای نفس می تواند بر شما تسلط پیدا کند. صلاح شما بیمارانِ گناه این است که طبیب تجویز می کند و طبیب شما خداست. این است که نسخه این طبیب یعنی قرآن، نبوت و امامت را ببینید. این نیست که هر چه دلتان می خواهد بخورید و انجام دهید.

در سیره پیامبر و ائمه چگونه با گناهکار برخورد می کنند؟

وی خطاب به مسئولین گفت: با توجه به سیره پیامبر در برخورد با گنهکاران، باید در سر مریض زد و او را تحت فشار قرار داد؟ پیامبر تأکید دارد که ببینید که خدا با مومن ضعیف گناهکار و مشرک و کافر چطور رفتار می کند و روش اخلاقی خداوند چیست.
خداوند در سوره نساء آیه 145 و 146 می فرماید: اگر منافق توبه کرد و اعمالش را اصلاح کرد و به من تکیه کرد و گفت که خدایا هیچ کسی را غیر از تو ندارم، کارهایش را برای من خالص کرد، اینان جزو مومنین واقعی بندگان من هستند و پاداش عظیمی برای او قرار خواهم داد.
وی به مسئولین توصیه کرد: به گنهکاران آسان بگیرید، با آنها حرف بزنید. با نمایندگان مخالفین صحبت کنید، خواسته و حرف آنها را بشنوید، از میان 10 برنامه و خواسته آنها حتماً چند خواسته قابل اجراست و دلایل خواسته هایی که قابل اجرا نیست را برای آنها تبیین کنید.
آقای انصاریان گفت: من 90 درصد خانم هایی که بی حجابی هستند را مقصر نمی دانم و معتقدم عللی آنها را وادار به بی حجابی کرده است. با کسانی که شما را قبول ندارند، حرف بزنید، به حرف های آنها گوش کنید، آنها را آرام کنید تا به جامعه برگردند.
وی در ادامه برخورد خداوند با فرعون را یادآور شد و تأکید کرد: شما که مومن هستید و در لباس اهل ایمان هستید و در لباس روحانیت و لباس بعضی از نیروها هستید، بدانید کسی که حتی گناه کرده، مملوک خداست. اگر او را به زندان انداختید، باید به او احترام کنید، به او فحش ندهید، او را تحقیر نکنید، بی جا به او ضربه نزنید که به خدا قسم همه افعال «حرام» است.

برخورد با قاتل در سیره امام علی (ع) کجا و رفتار شما کجا؟

آقای انصاریان به برخورد اخلاق مداران امام علی(ع) با قاتل خود اشاره و بیان کرد: قطعاً اگر حضرت علی(ع) پس از ضربت خوردن، زنده می مانند، ابن ملجم مرادی و مخالفان خود را آزاد می کردند چرا که حضرت اخلاقی الهی داشتند. حضرت علی(ع) خطاب به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) گفتند؛ ابن ملجم یک ضربه به من زد، اگر خواستید او را قصاص کنید فقط یک ضربه بزنید، دو ضربه شرعی نیست. اگر قاتل من را کشتید، او را دفن کنید و اجازه ندهید که به جنازه قاتلِ من بی احترامی کنند.

حسین انصاریان زاده ٢٧ آبان ۱۳۲۳ خوانسار، پدرش محمدباقر از خاندان انصاریان و مادرش از سادات مصطفوی آن شهر بود. قبر پدر او در بهشت زهرا است. حسین انصاریان عموی علی انصاریان فوتبالیست و بازیگر ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your comment!
Please enter your name here